Stručný popis projektu
hlavní budova: vnitřní kolejiště (1:87) - zjednodušený železniční model rakouských spolkových zemí na ploše 1000 čtverečních metrů • funkční simulátory prostředků MHD (tramvaj, lokomotiva, bus, metro) s projekcí průjezdů skutečných železničních tratí nebo linek vídeňské MHD • učebny pro školní exkurze • doplňkové výstavy • relaxační zóny • prodejna vstupenek a suvenýrů
Zjednodušený železniční model v měřítku 1:87 (H0) bude prezentovat významné historické a technické dominanty jednotlivých spolkových zemí, významné krajinné prvky a především páteřní nebo významem jinak unikátní tratě dopravní infrastruktury. Samotná výstavba modelového provedení je časově extrémně náročná činnost, proto proběhne postupně. V době prvního otevření pro veřejnost, bude hotový model Vídně, Dolních Rakous a nejbližšího okolí na ploše cca 250 m2. Dále projekt počítá s výstavbou jedné ze spolkových zemí ročně.
Spoluautorem návrhu vnitřního kolejiště je Doc. ing. arch. Patrik Kotas, respektovaný znalec rakouských pamětihodností a dopravní infrastruktury, ale především uznávaný autor mnoha realizací dopravních staveb i designu několika prostředků hromadné dopravy.
vnější prostory: venkovní kolejiště (1:45) téma rakouská krajina, odolné vnějším vlivům, s interaktivními prvky • prolézačky a hřiště • relaxační zóna
| |
|
Prezentace projektu na české ambasádě v Rakousku Zleva: Ing. Martina Tauberová (Velvyslanectví ČR ve Vídni, vedoucí Obchodně-ekonomického úseku),Matěj Horn (T-Centrum.CZ statutární ředitel, Raffaela Walcher (KdE GmbH, marketing), Mgr. Michael Prohaska (Prater Vídeň, jednatel), Filip Simek (KdE GmbH, ředitel), Gerhard Maresch (Prater Vídeň, prokurista), Ronald Chodácz (BAHNINDUSTRIE, managing director) |
|
Ve Vídni počítáme s instalací skutečných dopravních prostředků, které upravíme jako funkční simulátory. Děti je milují a stojí se do nich fronty. Jsou v nich zprovozněna všechna tlačítka, která mohou ve statickém provedení fungovat, a na přední skla daného prostředku běží video s předtočeným průjezdem jedné z mnoha vídeňských tratí MHD. Dodnes populární tramvaj typu E1 již máme zajištěnu, dále počítáme také se simulátory lokomotivy, městského autobusu a v ideálním případě i vagonu vídeňského metra.
Skvělá příležitost k neotřelé propagaci a obchodní spolupráci
Modelové kolejiště prezentující zjednodušený pohled na danou zemi se snaží co nejvíce přiblížit realitě a s tím souvisí také reklamní plochy v ulicích, na statickém i pojízdném vozovém parku, na domech a obecně kdekoliv, kde jsme zvyklí vídat nadlinkovou propagaci v našem světě. Pro běžný provoz expozice se také tiskne široké spektrum tiskových materiálů – brožur, reklamních letáků a podobně. Stejně tak i na stěnách expozice budou k dispozici reklamní plochy.
Reklama v modelovém kolejišti je zvláštním fenoménem. Zatímco v realitě jsme jí obvykle přesyceni, praxí máme ověřený zajímavý paradox: především dospělí návštěvníci naopak reklamní sdělení podrobně studují a takto prezentované značky primárně vnímají jako moderní, a hravé. Reklama v kolejišti zkrátka baví, a proto tuto neotřelou cestu využívají podniky a organizace z nejrůznějších oborů. V pražské expozici např. ACER, BILLA, O2, České dráhy, Madeta a jiné…
Expozice bude disponovat také prezentačními prostory, které se svým vzhledem zásadně liší od hotelových salonků a konferenčních prostor. Ty bude možné využít pro tiskové konference, setkání s partnery, představení produktů a podobně.
Proč právě Prater?
- lokalita vyhrazena oddychu a volnému času, častý cíl nejen obyvatel Vídně, ale i domácích a zahraničních turistů,
- skvělá dopravní dostupnost individuální i integrovanou hromadnou dopravou (metro, tram, vlak (i příměstské), bus).
Popis plánovaných dominant vnitřního kolejiště
Použité ilustrační obrázky plánovaných dominant
jednotlivých zemí podléhají licenci Wikimedia commons
Rakouská spolková země Vídeň
-
cca 80 - 100 m2
- spolková země, reprezentující hlavní město Vídeň
- modelově budou zpracovány tyto hlavní dominanty města
- nové hlavní nádraží, část Gürtelu + linka U6
- St. Stephanplatz s katedrálou
- fragment Ringstrasse – opera, Hofburg + zahrady, tramvajový provoz – fragment bulváru + konečná stanice Wiener Lokalbahn, městské tramvaje typu E, ULF, Schönbrunn (zámek, zahrady + linka U4)
- další technickou dominantou bude rafinerie OMV
Dolní Rakousy
-
cca 100 - 120 m2
- tato část bude prezentovat údolí Dunaje a Wachau,
krajinnou perlu Dolních Rakous, plnou vinic a úchvatných skalních útvarů,
přičemž dominantami této části budou především památky zahrnuté na seznamu UNESCO
- krajina bude zahrnovat převažující průmysl země: textilky, pily, vodní díla a lomy, lodní provoz na Dunaji, …
- Klášter Melk – největší benediktinský klášter v Evropě - fragment barokního skvostu, tyčící se na skále vysoko nad hladinou Dunaje
- Městečko Dürnstein - s modrobílou věží barokního kostela
- Semmering-Bahn – první horská železnice na světě
- uvedena do provozu r. 1854
- povede lesnatou krajinou a skalními masivy, zahrnuje vysoké viadukty nad horskými říčkami, mnoho tunelů a propojí modelové provedení Dolních Rakous a Štýrska
- Schneerbergbahn – parní ozubničková dráha
Horní Rakousy
-
cca 80 - 100 m2
- modelové zpracování kraje zachytí hornatý ráz severu a jihu země
s pahorkatinami ve střední části, řeky Inn, Enži a samozřejmě nádherná
horno-rakouská jezera. Dominantami kraje budou
- Nové hlavní nádraží Linz + přednádražní prostor + tramvaje, linka 50 na horu Pöstlingberg nad Lincem
- Hallstatt
- jezero a městečko
- lanovky
- dřevěná architektura
Burgenland
-
cca 70 - 90 m2
- krajinné zpracování Burgenlandu zahrne rovinatou severní část u hranic s Maďarskem,
hory ve střední části a jižní část bohatou na hrady a zámky. Charakteristická zemědělská výroba
zahrne především pěstování pšenice, cukrové řepy a množství ovocných sadů a vinic.
Dominantami kraje jsou:
- Neziderské jezero
- Vinice a vinné sklepy
- Větrné elektrárny
- Zámek Esterházy - působiště Haydna
- ekofarmy a větrné parky budou propojeny s programem pro školy v oblasti udržitelného rozvoje a čisté energie
Korutany
-
cca 70 - 90 m2
- krajinu Korutan tvoří hraniční hory směrem k Itálii, Slovinsku a sousední
spolkové zemi Salcbursku. Dominantním tokem je Dráva. Modelové zpracování
upozorní především na bohatou historii země a důmyslné dopravní stavby.
Z dominant zpracujeme:
- hrad Hochosterwitz
- věž kostala Sv. Jakuba ve Villachu
- Gracarca - keltská vesnice
- Teurnia - římské muzeum
- Tauernbahn
- 72 km dlouhá horská železniční trať
- 8,5 km dlouhý Tauern tunel
- Silniční tunel Tauern
Salcbursko
-
cca 80 - 100 m2
- krajinné zpracování této země zachytí jedinečnou přírodu rakouských Alp,
tranzitní dálnici a hlavní železniční tahy. Centrem modelu bude:
- Salzburg
- nové a staré nádraží
- přednádražní prostor s tramvajovým provozem
- fragment hradu
- barokní kostel
- pozemní lanová dráha k hradu
Tyrolsko
-
cca 90 - 110 m2
- modelové zpracování Tyrolska reflektuje krajinu Alp s chovem dobytka
a současně dominantním údolím řeky Inn, kde je soustředěna většina osídlení, železniční a silniční doprava.
Centrem je hlavní město země:
- Innsbruck
- olympijský areál Bergisel se skokanským můstkem a olympijským podiem
- tramvajové soupravy - starší typ - výrobek LIMA, nový typ - výrobek LEOPOLD HALLING,
- lyžařské centrum se zasněženými sjezdovkami Stubaital
- horské panorama Karwendel se stoupající tratí do Mittelwaldu + charakteristické mosty a tunely
- protilehlé panorama s brennerskou tratí + dálniční most Europabrücke + horské chalupy s tyrolskou architekturou
- Alberská dráha bude tvořit propojení se sousedním Voralberskem (viz dále)
Voralbersko
-
cca 70 - 90 m2
- krajinné zpracování modelu druhé nejmenší rakouské spolkové země zahrne svahy Alp,
řeku Rýn a část Bodamského jezera. Dominantami této části jsou:
- Alberská dráha - propojení se sousedním Tyrolskem
- Nádraží u Bodensee + lodě na jezeře
- Moderní architektura Festspielhause na břehu Bodensee
- Lokomotivní depo Buchs s kombinovaným provozem rakouských a švýcarských lokomotiv