Stručný popis projektu
hlavní budova: vnitřní kolejiště (1:87) - zjednodušený železniční model rakouských spolkových zemí na ploše 1000 čtverečních metrů • funkční simulátory prostředků MHD (tramvaj, lokomotiva, bus, metro) s projekcí průjezdů skutečných železničních tratí nebo linek vídeňské MHD • učebny pro školní exkurze • doplňkové výstavy • relaxační zóny • prodejna vstupenek a suvenýrů
Zjednodušený železniční model v měřítku 1:87 (H0) bude prezentovat významné historické a technické dominanty jednotlivých spolkových zemí, významné krajinné prvky a především páteřní nebo významem jinak unikátní tratě dopravní infrastruktury. Samotná výstavba modelového provedení je časově extrémně náročná činnost, proto proběhne postupně. V době prvního otevření pro veřejnost, bude hotový model Vídně, Dolních Rakous a nejbližšího okolí na ploše cca 250 m2. Dále projekt počítá s výstavbou jedné ze spolkových zemí ročně.
Spoluautorem návrhu vnitřního kolejiště je Doc. ing. arch. Patrik Kotas, respektovaný znalec rakouských pamětihodností a dopravní infrastruktury, ale především uznávaný autor mnoha realizací dopravních staveb i designu několika prostředků hromadné dopravy.
vnější prostory: venkovní kolejiště (1:45) téma rakouská krajina, odolné vnějším vlivům, s interaktivními prvky • prolézačky a hřiště • relaxační zóna
 | |
 |
Prezentace projektu na české ambasádě v Rakousku Zleva: Ing. Martina Tauberová (Velvyslanectví ČR ve Vídni, vedoucí Obchodně-ekonomického úseku),Matěj Horn (T-Centrum.CZ statutární ředitel, Raffaela Walcher (KdE GmbH, marketing), Mgr. Michael Prohaska (Prater Vídeň, jednatel), Filip Simek (KdE GmbH, ředitel), Gerhard Maresch (Prater Vídeň, prokurista), Ronald Chodácz (BAHNINDUSTRIE, managing director) |
|
Ve Vídni počítáme s instalací skutečných dopravních prostředků, které upravíme jako funkční simulátory. Děti je milují a stojí se do nich fronty. Jsou v nich zprovozněna všechna tlačítka, která mohou ve statickém provedení fungovat, a na přední skla daného prostředku běží video s předtočeným průjezdem jedné z mnoha vídeňských tratí MHD. Dodnes populární tramvaj typu E1 již máme zajištěnu, dále počítáme také se simulátory lokomotivy, městského autobusu a v ideálním případě i vagonu vídeňského metra.
Skvělá příležitost k neotřelé propagaci a obchodní spolupráci
Modelové kolejiště prezentující zjednodušený pohled na danou zemi se snaží co nejvíce přiblížit realitě a s tím souvisí také reklamní plochy v ulicích, na statickém i pojízdném vozovém parku, na domech a obecně kdekoliv, kde jsme zvyklí vídat nadlinkovou propagaci v našem světě. Pro běžný provoz expozice se také tiskne široké spektrum tiskových materiálů – brožur, reklamních letáků a podobně. Stejně tak i na stěnách expozice budou k dispozici reklamní plochy.
Reklama v modelovém kolejišti je zvláštním fenoménem. Zatímco v realitě jsme jí obvykle přesyceni, praxí máme ověřený zajímavý paradox: především dospělí návštěvníci naopak reklamní sdělení podrobně studují a takto prezentované značky primárně vnímají jako moderní, a hravé. Reklama v kolejišti zkrátka baví, a proto tuto neotřelou cestu využívají podniky a organizace z nejrůznějších oborů. V pražské expozici např. ACER, BILLA, O2, České dráhy, Madeta a jiné…
Expozice bude disponovat také prezentačními prostory, které se svým vzhledem zásadně liší od hotelových salonků a konferenčních prostor. Ty bude možné využít pro tiskové konference, setkání s partnery, představení produktů a podobně.
Proč právě Prater?
- lokalita vyhrazena oddychu a volnému času, častý cíl nejen obyvatel Vídně, ale i domácích a zahraničních turistů,
- skvělá dopravní dostupnost individuální i integrovanou hromadnou dopravou (metro, tram, vlak (i příměstské), bus).
Popis plánovaných dominant vnitřního kolejiště
Použité ilustrační obrázky plánovaných dominant
jednotlivých zemí podléhají licenci Wikimedia commons
Rakouská spolková země Vídeň
cca 80 - 100 m2
- spolková země, reprezentující hlavní město Vídeň
- modelově budou zpracovány tyto hlavní dominanty města
- nové hlavní nádraží, část Gürtelu + linka U6
- St. Stephanplatz s katedrálou
- fragment Ringstrasse – opera, Hofburg + zahrady, tramvajový provoz – fragment bulváru + konečná stanice Wiener Lokalbahn, městské tramvaje typu E, ULF, Schönbrunn (zámek, zahrady + linka U4)
- další technickou dominantou bude rafinerie OMV
Dolní Rakousy
cca 100 - 120 m2
- tato část bude prezentovat údolí Dunaje a Wachau,
krajinnou perlu Dolních Rakous, plnou vinic a úchvatných skalních útvarů,
přičemž dominantami této části budou především památky zahrnuté na seznamu UNESCO
- krajina bude zahrnovat převažující průmysl země: textilky, pily, vodní díla a lomy, lodní provoz na Dunaji, …
- Klášter Melk – největší benediktinský klášter v Evropě - fragment barokního skvostu, tyčící se na skále vysoko nad hladinou Dunaje
- Městečko Dürnstein - s modrobílou věží barokního kostela
- Semmering-Bahn – první horská železnice na světě
- uvedena do provozu r. 1854
- povede lesnatou krajinou a skalními masivy, zahrnuje vysoké viadukty nad horskými říčkami, mnoho tunelů a propojí modelové provedení Dolních Rakous a Štýrska
- Schneerbergbahn – parní ozubničková dráha
Horní Rakousy
cca 80 - 100 m2
- modelové zpracování kraje zachytí hornatý ráz severu a jihu země
s pahorkatinami ve střední části, řeky Inn, Enži a samozřejmě nádherná
horno-rakouská jezera. Dominantami kraje budou
- Nové hlavní nádraží Linz + přednádražní prostor + tramvaje, linka 50 na horu Pöstlingberg nad Lincem
- Hallstatt
- jezero a městečko
- lanovky
- dřevěná architektura
Burgenland
cca 70 - 90 m2
- krajinné zpracování Burgenlandu zahrne rovinatou severní část u hranic s Maďarskem,
hory ve střední části a jižní část bohatou na hrady a zámky. Charakteristická zemědělská výroba
zahrne především pěstování pšenice, cukrové řepy a množství ovocných sadů a vinic.
Dominantami kraje jsou:
- Neziderské jezero
- Vinice a vinné sklepy
- Větrné elektrárny
- Zámek Esterházy - působiště Haydna
- ekofarmy a větrné parky budou propojeny s programem pro školy v oblasti udržitelného rozvoje a čisté energie
Korutany
cca 70 - 90 m2
- krajinu Korutan tvoří hraniční hory směrem k Itálii, Slovinsku a sousední
spolkové zemi Salcbursku. Dominantním tokem je Dráva. Modelové zpracování
upozorní především na bohatou historii země a důmyslné dopravní stavby.
Z dominant zpracujeme:
- hrad Hochosterwitz
- věž kostala Sv. Jakuba ve Villachu
- Gracarca - keltská vesnice
- Teurnia - římské muzeum
- Tauernbahn
- 72 km dlouhá horská železniční trať
- 8,5 km dlouhý Tauern tunel
- Silniční tunel Tauern
Salcbursko
cca 80 - 100 m2
- krajinné zpracování této země zachytí jedinečnou přírodu rakouských Alp,
tranzitní dálnici a hlavní železniční tahy. Centrem modelu bude:
- Salzburg
- nové a staré nádraží
- přednádražní prostor s tramvajovým provozem
- fragment hradu
- barokní kostel
- pozemní lanová dráha k hradu
Tyrolsko
cca 90 - 110 m2
- modelové zpracování Tyrolska reflektuje krajinu Alp s chovem dobytka
a současně dominantním údolím řeky Inn, kde je soustředěna většina osídlení, železniční a silniční doprava.
Centrem je hlavní město země:
- Innsbruck
- olympijský areál Bergisel se skokanským můstkem a olympijským podiem
- tramvajové soupravy - starší typ - výrobek LIMA, nový typ - výrobek LEOPOLD HALLING,
- lyžařské centrum se zasněženými sjezdovkami Stubaital
- horské panorama Karwendel se stoupající tratí do Mittelwaldu + charakteristické mosty a tunely
- protilehlé panorama s brennerskou tratí + dálniční most Europabrücke + horské chalupy s tyrolskou architekturou
- Alberská dráha bude tvořit propojení se sousedním Voralberskem (viz dále)
Voralbersko
cca 70 - 90 m2
- krajinné zpracování modelu druhé nejmenší rakouské spolkové země zahrne svahy Alp,
řeku Rýn a část Bodamského jezera. Dominantami této části jsou:
- Alberská dráha - propojení se sousedním Tyrolskem
- Nádraží u Bodensee + lodě na jezeře
- Moderní architektura Festspielhause na břehu Bodensee
- Lokomotivní depo Buchs s kombinovaným provozem rakouských a švýcarských lokomotiv