Rakouská dceřiná společnost KdE GmbH realizuje od roku 2018 výstavbu a následný provoz vídeňské expozice.
hlavní budova: vnitřní kolejiště (1:87) - zjednodušený železniční model rakouských spolkových zemí na ploše 1000 čtverečních metrů • funkční simulátory prostředků MHD (tramvaj, lokomotiva, bus, metro) s projekcí průjezdů skutečných železničních tratí nebo linek vídeňské MHD • učebny pro školní exkurze • doplňkové výstavy • relaxační zóny • prodejna vstupenek a suvenýrů
Zjednodušený železniční model v měřítku 1:87 (H0) bude prezentovat významné historické a technické dominanty jednotlivých spolkových zemí, významné krajinné prvky a především páteřní nebo významem jinak unikátní tratě dopravní infrastruktury. Samotná výstavba modelového provedení je časově extrémně náročná činnost, proto proběhne postupně. V době prvního otevření pro veřejnost, bude hotový model Vídně, Dolních Rakous a nejbližšího okolí na ploše cca 250 m2. Dále projekt počítá s výstavbou jedné ze spolkových zemí ročně.
Spoluautorem návrhu vnitřního kolejiště je Doc. ing. arch. Patrik Kotas, respektovaný znalec rakouských pamětihodností a dopravní infrastruktury, ale především uznávaný autor mnoha realizací dopravních staveb i designu několika prostředků hromadné dopravy.
vnější prostory: venkovní kolejiště (1:45) téma rakouská krajina, odolné vnějším vlivům, s interaktivními prvky • prolézačky a hřiště • relaxační zóna
![]() |
|
Ve Vídni počítáme s instalací skutečných dopravních prostředků, které upravíme jako funkční simulátory. Děti je milují a stojí se do nich fronty. Jsou v nich zprovozněna všechna tlačítka, která mohou ve statickém provedení fungovat, a na přední skla daného prostředku běží video s předtočeným průjezdem jedné z mnoha vídeňských tratí MHD. Dodnes populární tramvaj typu E1 již máme zajištěnu, dále počítáme také se simulátory lokomotivy, městského autobusu a v ideálním případě i vagonu vídeňského metra.
Modelové kolejiště prezentující zjednodušený pohled na danou zemi se snaží co nejvíce přiblížit realitě a s tím souvisí také reklamní plochy v ulicích, na statickém i pojízdném vozovém parku, na domech a obecně kdekoliv, kde jsme zvyklí vídat nadlinkovou propagaci v našem světě. Pro běžný provoz expozice se také tiskne široké spektrum tiskových materiálů – brožur, reklamních letáků a podobně. Stejně tak i na stěnách expozice budou k dispozici reklamní plochy.
Reklama v modelovém kolejišti je zvláštním fenoménem. Zatímco v realitě jsme jí obvykle přesyceni, praxí máme ověřený zajímavý paradox: především dospělí návštěvníci naopak reklamní sdělení podrobně studují a takto prezentované značky primárně vnímají jako moderní, a hravé. Reklama v kolejišti zkrátka baví, a proto tuto neotřelou cestu využívají podniky a organizace z nejrůznějších oborů. V pražské expozici např. ACER, BILLA, O2, České dráhy, Madeta a jiné…
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Expozice bude disponovat také prezentačními prostory, které se svým vzhledem zásadně liší od hotelových salonků a konferenčních prostor. Ty bude možné využít pro tiskové konference, setkání s partnery, představení produktů a podobně.
Použité ilustrační obrázky plánovaných dominant
jednotlivých zemí podléhají licenci Wikimedia commons
cca 80 - 100 m2![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
cca 100 - 120 m2![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
cca 80 - 100 m2![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
cca 70 - 90 m2![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
cca 70 - 90 m2![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
cca 80 - 100 m2![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
cca 90 - 110 m2![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
cca 70 - 90 m2![]() |
![]() |
![]() |
![]() |